Samen leren en de lol in mijn rol als scholingscoördinator bij de AED

Wat doet een scholingscoördinator eigenlijk, en hoe is dat dan om te doen?

Als scholingscoördinator bij de AED mag ik meebouwen aan onze organisatie waarin leren en ontwikkelen centraal staan. Niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor onszelf als professionals. Scholing is bij ons geen verplicht nummer, maar een gezamenlijke activiteit waarin we elkaar versterken en inspireren, we reflecteren en vernieuwen.
Wat mijn rol zo leuk maakt? Dat we het scholingsprogramma écht samen vormgeven. Vanuit de praktijk, met input van collega’s, wensen en ideeën uit alle hoeken van de organisatie. We kijken wat er nodig is, wat er leeft en is ontwikkeld vanuit onze expertisegroepen, wie ergens een mooie bijdrage heeft meegemaakt, wat er van ons gevraagd wordt en hoe we onze expertise kunnen verbreden en verdiepen. En dat doen we altijd met één oog gericht op onze drie pijlers; Handelingsgericht werken, Oplossingsgericht werken en Talentgericht werken. Elk jaar kiezen we één pijler om met elkaar te verdiepen.

Talentgericht werken als rode draad.

Dit jaar staat het Talentgericht werken weer centraal. We richten ons op het zien en benutten van talenten – bij leerlingen, bij leraren én bij onszelf. Het is echt leuk om met de expertisegroep Talent een jaarprogramma samen te stellen, borrelende ideeën om te zetten tot leuke plannen, vooroverleg te voeren met onze Talent-trainer Els Pronk en dan gaande het jaar de collega’s te laten inspireren door het verschillende Talenten-aanbod.

Wat het ook zo leuk maakt is dat ik mijn talenten Kennisspons, Nieuwfreak en Ideeënfontein volop kan inzetten bij het oriënteren op, het volgen van, het uitpluizen en delen van onderzoeken, scholing, aanbod en ontwikkelingen. Daarvan ga ik volledig “aan” en ga ik op in een eindeloze flow.

Scholing en ontwikkeling

Als coördinator heb ik ook rekening te houden met de beschikbare scholingstijd en beschikbare budgetten. Gelukkig maken we daar bij de AED  voldoende budget voor vrij, waardoor er veel mogelijkheden zijn. Ook zijn er verschillende doelen om in de gaten te houden; organisatiedoelen, zoals het versterken van onze rol in onderwijsontwikkelingen zoals de beweging naar inclusief onderwijs. Kennis- en expertisedoelen, voor het verdiepen en verbreden van kennis binnen de expertisegroepen zodat we collega’s en scholen kunnen informeren en meenemen in de (wetenschappelijke) ontwikkelingen. En tot slot de persoonlijke doelen van de collega’s, gericht op individuele groei, verbeteren of vernieuwen van vaardigheden – denk bijv. aan Cultuursensitief werken – of het leren toepassen van een bepaalde methodiek, maar ook op het gebied van gezond werken en vitaliteit. Met deze gelaagde aanpak zorgen we ervoor dat scholing altijd relevant en waardevol is en bij ons past.

Samen leren, samen groeien: daar sta ik elke dag voor (op).

Het is echt enorm leuk om een deel van mijn werk te mogen wijden aan scholing en ontwikkeling. Dat is leuk én soms een beetje hectisch. Ik zou er nog een blog bij kunnen schrijven over alle (bijna) flaters, missers, improvisatie rondom scholing; van trainers die ’s avonds voor de training plotseling afmelden, tot met het OV gestrande trainers ergens ophalen in een verkeersinfarct om nog op tijd te kunnen zijn. Altijd met het doel voor ogen om weer een goede scholing voor de collega’s mogelijk te maken. Het geeft mij energie, het verbindt collega’s en draagt bij aan een toekomstgerichte AED.

Barbara van Altena

Teamleider VO 
Scholingscoördinator