Samen werken aan Inclusief Onderwijs

Van 10 tot en met 14 maart is het weer de week van Inclusief Onderwijs. Dit jaar staat het belang van samenwerken centraal. Een thema dat wij vanuit de AED van harte ondersteunen. Inclusief onderwijs heeft alleen kans van slagen als we de krachten bundelen, als we ieders kennis samenbrengen en daarmee rijke leeromgevingen maken voor alle leerlingen.

Dat iedereen anders leert is daarbij het uitgangspunt. Een rijke leeromgeving houdt daarom rekening met deze verschillen. Een ‘aanpassing’ die voor de ene leerling noodzakelijk is, is voor een andere leerling vaak verrijkend. Door de ‘aanpassing’ niet alleen aan deze ene leerling aan te bieden maar als optie ook aan andere leerlingen, wordt de leeromgeving voor alle leerlingen rijker en behandel je die ene leerling niet als uitzondering.

Het woord ‘aanpassing’ staat tussen aanhalingstekens, liever spreken we van een variatie, toevoeging of een verrijking. Nu zijn we nog vaak op zoek naar een aanpassing van een leeromgeving gericht op een specifieke onderwijsbehoefte van een leerling’. In een inclusieve leeromgeving is variatie het uitgangspunt en gaat het niet om een aanpassing maar om een extra variatie of verrijking binnen de toch al gevarieerde leeromgeving. En hebben niet alle leerlingen specifieke onderwijsbehoeften? Waarom dan de onderwijsbehoeften van een deel van de leerlingen specifiek noemen? Dat is het creëren van uitzonderingen en weinig inclusief.  

Onze missie

Omdat we het als onze taak zien om bij te dragen aan inclusieve leeromgevingen hebben we met alle medewerkers van de AED kritisch naar onze missie gekeken en daar woorden als ‘aanpassen’ en ‘specifieke onderwijsbehoeften’ uitgehaald.

Wij willen er zijn voor alle leerlingen en onze missie luidt daarom:

9

De AED is het regionale expertisecentrum van het gespecialiseerd onderwijs dat specialistische kennis ontwikkelt en deelt binnen de onderwijsomgeving. Met alle betrokken partners werken we aan een inclusieve onderwijssetting waarin alle leerlingen samen leren en ontwikkelen, passend bij hun talenten en onderwijsbehoeften.

8

Diversiteit als uitgangspunt voor een rijke leeromgeving. Een simpel gegeven dat in de praktijk nog wel eens lastig te realiseren is. De AED helpt scholen daar graag bij. Als je als team of als leerkracht nadenkt over de vraag hoe je jouw onderwijs inclusiever kunt vormgeven en daar graag hulp bij wilt, dan kunnen wij met jullie/ jou meedenken. Onder ‘Workshop Inclusief Onderwijs’ op onze website, vind je daar meer over. We werken graag samen aan inclusief onderwijs!

Saskia Rijghard

Directeur-bestuurder